LCHF mat

Vad ska man då äta när man kör LCHF-dieten?

Man ska fokusera på man som innehåller en låg halt kolhydrater (helst inga alls) och mat som innehåller en högre del fett. Man ska undvika socker och stärkelserik man som bröd, ris, potatis och pasta. I stället ska man äta sig mätt på kött, fisk, ägg, gröna grönsaker och naturligt fett som exempelvis smör.

Om man vill äta en strikt LCHF-kost ska man försöka hålla sig till matvaror som innehåller maximalt 5 % kolhydrater per 100 gram. Ett tips är att läsa på innehållsförteckningen och fundera över hur mycket procent fett, kolhydrater och protein en produkt innehåller. Detta kan verka krångligt till en början men efter ett tag förvånas man över hur bra koll man har på olika livsmedel och man börja tycka att det är riktigt kul att jämföra olika produkter för att hitta vad som är bäst för kroppen. Om man ska tanka sin bil så är man noga med att kolla om det är 95oktan eller 98oktan eller diesel man ska tanka med. Varför inte vara lika noggrann när det gäller det viktigaste vi har? vår egen kropp!

LCHF är ingen diet där du ska plåga dig själv och gå hungrig!

Var noga med att äta dig rejält mätt och var inte rädd för att äta rejält med fett. Många har sedan barnsben blivit lurade att tro att man blir fet av fet mat, men det är helt fel, för att lyckas med LCHF gäller det att ändra sitt mentala tänk vad gäller kosthållning. Om du är hungrig mellan målen så se till att äta ett mellanmål som innehåller mycket protein och fett. Det är vanligt att man är hungrig den första tiden man börjar köra LCHF-dieten. Men efter ett tag kommer du märka att det går hur lätt som helst, man måste bara låta kroppen anpassa sig, när kroppen har anpassat sig undrar man varför man inte har börjat med lchf tidigare!

Bra mat för LCHFare!

Nedan är produkter med hög protein och fetthalt samt låg kolhydrathalt!:

  • Kött: Valfri sort. Nöt, lamm, gris, vilt, kyckling.
  • Fisk och skaldjur: Alla sorter. Försöka att äta så fet fisk som möjligt t. ex lax, makrill eller strömming. Undvik panering. Fisk innehåller mycket omega-3 som är bra för förbranningen och hjärtat.
  • Ägg: Ägg i alla former är bra mat. Innehåller lite kolhydrater och mycket fett/protein, perfekt LCHF mat.
  • Naturligt fett, feta såser: Använd gärna smör och grädde i matlagningen så blir det godare och du blir mättare. Bearnaisesås, hollandaisesås, Kokosfett, olivolja och rapsolja är också bra alternativ. Tycker du att maten känns lite torr och tråkig så var inte rädd för att göra en riktigt god och fet sås till! Såsen är en av LCHFarens bästa vänner.
  • grönsaker: Allt som växer ovan jord, speciellt det som är grönt. Alla sorters kål, till exempel blomkål, broccoli, vitkål, brysselkål. Sparris, squash, aubergine, oliver, spenat, svamp, gurka, grönsallad, avokado, lök, paprika, tomat med mera.
  • Mejeriprodukter: Välj alltid det fetaste alternativet. Riktigt smör och Bregott, grädde (40 %), crème fraiche, feta ostar. Fet grekisk/ turkisk yoghurt. Var försiktig med vanlig mjölk och fil, de innehåller mycket mjölksocker. Undvik smaksatta, sockrade och lättvarianter.
  • Nötter: Bra som tv-godis (helst i måttliga mängder).
  • Bär: Okej i måttliga mängder, om du inte är superstrikt/-känslig. Goda med vispad grädde.

Undvik:

  • Socker: Värst av allt. Läsk, godis, juice, sportdrycker, choklad, kakor, bullar, kaffebröd, glass, frukostflingor. Även sötningsmedel undviks helst.
  • Stärkelse: Bröd, pasta, ris, potatis, pommes frites, chips, gröt, müsli och så vidare. »Fullkornsprodukter« är bara mindre dåliga. Måttliga mängder rotfrukter kan vara okej om du inte är alltför noga med kolhydraterna.
  • Margarin: Industriell smörimitation med onaturligt hög omega-6-halt. Har inga hälsofördelar, smakar dåligt. Statistiskt kopplat till astma, allergier och andra inflammatoriska sjukdomar.
  • Öl: Flytande bröd. Full av maltsocker tyvärr.
  • Frukt: Mycket socker. Ät undantagsvis som naturligt godis.